Hari hari.

https://harihari.art.blog/

Advertisement

PN.

PERIKATAN NASIONAL BUKANLAH MUAFAKAT NASIONAL

Oleh: Dr Tanaka Mustafa

1) Perikatan Nasional adalah coalition antara Muafakat Nasional (UMNO+PAS), Barisan Nasional (UMNO+MCA+MIC), Gabungan Parti Sarawak (GPS), Bersatu (PPBM) dan ‘Ex-PKR’ (Team Azmin Ali).

2) Coalition ini hanya wujud untuk menyokong TS Muhyidin Yassin sebagai PM-8, bagi menamatkan krisis politik yang berlarutan hampir seminggu. Nama Perikatan Nasional pun bukanlah nama rasmi. Hanya direka untuk memudahkan sebutan.

Tiada manifesto.
Tiada apa-apa perjanjian.
Tiada tahaluf siyasi
Tiada ta’awun siyasi

3) Dengan demikian, TS Muhyidin tidak terikat untuk melantik sesiapa pun dalam kabinetnya, tidak terikat dengan apa-apa manifesto untuk dilaksanakan etc. Namun atas budi bicara antara beliau dan komponen Perikatan Nasional, beliau dijangka tidak akan meminggirkan mana-mana komponen dalam kabinetnya.

4) Setiap komponen Perikatan Nasional pula tidak tertakluk kepada mana-mana komponen lainnya. Muafakat Nasional tidak tertakluk kepada prinsip Barisan Nasional, begitu juga sebaliknya. GPS juga tidak tertakluk kepada apa-apa prinsip Muafakat Nasional. Demikian juga Bersatu tidak terikat apa-apa dengan prinsip UMNO. Manakala UMNO terikat dengan Muafakat Nasional dan Barisan Nasional.

5) Dalam coalition yang boleh dianggap sebagai terikat dengan ikatan Van der Waal (sejenis ikatan kimia yang lemah), Ia mudah berpecah apabila kondisi tidak disepakati sesama komponen. GPS boleh quit tanpa apa-apa isu jika mereka tak puas hati dengan PAS. UMNO boleh tarik balik sokongan kepada PM-8 tanpa perlu kepada PAU. Namun kekuatan Perikatan Nasional ada pada polarity setiap komponen. Polarity semua komponen adalah “tanpa DAP”.

6) Muafakat Nasional tiada kuasa penuh dalam Perikatan Nasional. Penguasaan Muafakat Nasional dalam kerajaan tidak solid, kerana Perikatan Nasional itu sendiri tiada ‘perlembagaan’ ataupun piagam persefahaman. Hubungannya dengan kerajaan adalah sebagai komponen yang menyokong PM-8. Jika Muafakat Nasional quit daripada Perikatan Nasional, ia tidak boleh dikatakan khianat pun, tidak sebagaimana Bersatu quit PH, itu adalah khianat.

7) Perikatan Nasional tiada manifesto. Mengungkit manifesto solo PAS atau manifesto BN adalah tidak relevan dalam Perikatan Nasional, kerana turut disertai oleh Bersatu dan Ex-PKR. Kerajaan tanpa janji manifesto boleh fokus kepada pemulihan ekonomi, sosial dan perpaduan rakyat tanpa gangguan manifesto yang pelik-pelik.

8 ) Seperti yang PAS tekankan, kerajaan perlu fokus kepada pemulihan ekonomi dan perpaduan, kerana dua teras utama ini bukan sahaja menjadi tuntutan semua komponen Perikatan Nasional, malahan rakyat keseluruhannya juga mendambakan satu penyelesaian yang baik.

9) Ucapan TS Muhyidin sebagai PM-8 juga menyeru kepada pemulihan ekonomi dan perpaduan. Beliau berjanji akan melantik menteri kabinet yang berkelayakan untuk tujuan tersebut. It’s not easy, tetapi ia adalah cabaran yang besar. Yang melegakan beliau adalah komponen Perikatan Nasional tidak cenderung untuk melobi jawatan, terutama PAS.

10) Semuanya diserahkan kepada kebijaksanaan beliau mengurus perlantikan kabinet. Sebab ia sebenarnya adalah kerajaan TS Muhyidin Yassin, yang terhasil daripada krisis dalaman PH. Muafakat Nasional dan GPS hanya mencukupkan bilangan sokongan sahaja, kerana pada asalnya Muafakat Nasional lebih cenderung untuk parlimen dibubarkan. Bila-bila masa sahaja Muafakat Nasional boleh quit jika mereka kehendaki.

Sekian

Segar dan ceria.

💚🇲🇾💚🇲🇾💚👍🏻💚

Malaysia segar dan ceria tanpa DAP. Selepas kejatuhan ini sukar lagi untuk DAP bangun. Ini adalah kerana kemenangan sebentar yg diberikan Allah kpd DAP itu ialah untuk memperkenalkan wajah DAP yg sebenar kpd rakyat Malaysia. Kini rakyat malaysia sudah kenal DAP. Lalu Allah kalah kan DAp kembali. Apakah rakyat malaysia masih mahukan DAP?.

Allah berikan PKR kemenangan bersama PH. Untuk Ahli Pas kenal PKR dan Anwar. Betapa angkuhnya Anwar mebelasah PAS dan TGHH, org yg pernah satu ketika memapah beliau dari lembah penghinaan. Itu lah aturan takdir Allah.

Allah kalahkan UMNO dan BN dlm pru 14 agar UMNO dapat mengenal PAS secara lebih dekat dan PAS dapat mengenal UMNO. Lalu Allah tautkan hati2 PAS dan UMNO atas kepentingan agama, bangsa dan Negara. Indah sungguh percaturan Allah.

Allah pecahkan PKR terbelah dua dan Bersatu keluar sepenuhnya dari PH agar PH lumpuh dan tumbang. Allah tumbangkan PH untuk menyelamatkan rakyat dan negara ini dari ideologi tanpa tuhan yg sedang cuba disebarluaskan oleh DAP.

Allah berikan PAN kemenangan besar bersama DAP dan PH. Sehingga mereka merasakan tindakan mereka keluar dari PAS adalah satu tindakan yg benar. Kalau mereka salah masakan Allah berikan mereka kemenangan secepat itu. Sehingga mereka merasakan tindakan keluar dari PAS itu satu tindakan yg tepat dan melanggar baiah itu tiada salahnya pada agama. Lalu semakin bersemangatlah mereka membelasah PAS. Namun Allah Maha Bijaksana. Kini dengan tersungkurnya DAP tiada lagi pohon untuk dedalu PAN menompang. Belum puas Pimpinan PAN menyedut manisnya saripati dan madu jawatan menteri dan timbalan menteri, lalu Allah sentap mereka dari kelopak segar menjadi layu serta merta. Allah Maha Kuasa. Ianya pengajaran buat siapa yg gelojoh dan tidak ikhlas dlm perjuangan.

PAS..?. Begini lah PAS. Dlm apa situasi pun PAS akan terus hidup. Kerana Rasul mengajar PAS, jagan sombong ketika menang dan jangan berputus asa ketika kalah. Selagi Allah ada dlm hati para pejuang PAS, selagi itu mereka akan terus hidup. Hatta jika di pancung sekalipun mereka tetap hidup. Kerana syuhada itu tidak pernah mati.

Teman… Ternyata perjanjian Hudaibiyyah PAS dan UMNO telah membawa kita kepada hampirnya Fathul Makkah. Ingat teman2… Jgn sekali2 sombong dengan kemenangan. Saat memasuki kota makkah bersama golongan muslimin yg ramai, Rasulullah saw menundukkan kepalanya penuh tawadhuk sehingga janggut baginda yg mulia mencecah bulu2 diatas tengkuk kudanya. Baginda berzikir, memuja dan memuji Allah. Ingatlah semuanya dari Allah.

UMS
Ustaz Mokhtar b Senik
Dewan Ulamak PAS Pahang
Pondok An Nuur Kuantan

  1. Feb. 2020

Sekian,Harap MokLong

#KopipesTanpaPermitChe’guAni

No dendam.

DARI PAGE DS NAJIB RAZAK.

Ramai yang tanya kenapa PM4 dan PM7 amat dengki dengan saya.

Kenapa dia selalu fitnah saya, meburuk-burukkan saya dan menyalahkan saya sebelum dan selepas PRU14.

Pelbagai gelaran diberi oleh dia terhadap saya. Berulang-ulang dia sebut.

“Penyamun. Perompak. Penyanggak. Pembunuh. Penzina”

Selama ini saya bertahan.

Saya cuba untuk tutup mulut kerana saya masih menghormati dia.

Budaya kita ajar kita untuk menghormati orang tua.

Lebih-lebih lagi, saya tidak boleh menafikan bahawa dia pernah berjasa kepada saya kerana ianya dia pernah menyokong saya menjadi Perdana Menteri.

Namun, saya berpendapat dia tidak akan henti untuk menghina, membenci dan memfitnah saya.

Minggu lepas, dia melampau batas sekali lagi di dalam mesyuarat dalaman dengan pemuda PPBM yang mereka tersilap siarkan secara live dalam FB.

Di dalam siaran tersebut, PM ke-7i mengaku bahawa sebab utama PPBM diwujudkan dan kenapa dia berpakat dengan DAP ialah untuk menjatuhkan saya.

Lepas itu, PM 7i sekali lagi mengulangkan fitnah-fitnah dia terhadap saya termasuk menggelarkan saya sebagai pembunuh dan penzina.

Oleh itu, saya rasa ianya tiba masa untuk Rakyat Malaysia mengetahui cerita sebenar kenapa dia amat benci dengan saya.

Apa yang berlaku selepas dia menjadi PM ke-7 juga merupakan petunjuk kenapa dia benci saya.

Ada yang kata PM ke-4 tidak suka dengan saya kerana saya tak sokong anak dia dalam pemilihan UMNO pada akhir tahun 2013 selepas PRU13 untuk menjadi Naib Presiden.

Memang benar bahawa saya tak sokong dia dalam pemilihan tersebut.

Kerana masa itu, saya baru lantik dia menjadi Menteri Besar Kedah.

(Saya sendiri pernah menjawat sebagai Menteri Besar Pahang selama 5 tahun sebelum melangkah ke kerajaan persekutuan.)

Sebelum dilantik Menteri Besar Kedah, anak dia tidak pernah menjadi Menteri penuh – tetapi sekadar Timbalan Menteri sahaja.

Sebab itu, pendapat saya ialah dia patut mengambil peluang untuk berjasa sebagai Menteri Besar untuk menambah pengalaman terlebih dahulu.

Namun, mereka tidak bersependapat dengan saya dan secara tiba-tiba anak PM ke-4 umum dia akan bertanding sebagai Naib Presiden UMNO.

Selepas mereka kalah tipis dalam pemilihan, mereka menyalahkan saya kerana saya tidak menyokong.

Selepas pemilihan tersebut, PM ke-4 marah sehingga meletakkan jawatannya sebagai penasihat PETRONAS pada 2 Disember 2013 – iaitu semasa perhimpunan Agong UMNO 2013.
http://www.astroawani.com/berita-malaysia/tun-mahathir-lepaskan-jawatan-penasihat-petronas-26289

(Memang corak dia untuk letak jawatan apabila dia terlalu marah. Alasan yang diberikan dia kenapa letak jawatan masa itu ialah dia tak sihat kerana sudah terlalu tua. Namun, dia mengambil jawatan sebagai Pengerusi Eksekutif Proton dua bulan kemudian pulak.)

Selain kes anak dia kalah dalam pemilihan, ada beberapa lagi sebab utama kenapa PM ke-4 marah dengan saya.

Saya rasa cara terbaik ialah untuk menjelaskan ialah untuk menggunakan alasan-alasan yang dia sendiri beri pada bulan Ogos 2014 apabila dia umumkan secara rasmi bahawa dia tidak lagi sokong saya.

Masa itu, dia tak pernah menyebut 1MDB ataupun menuduh saya sebagai perompak, penyamun, pembunuh atau penyangak sebagai alasan kenapa dia tarik sokongan terhadap saya.

Alasan utama yang dia beri ialah dia tidak bersetuju dengan saya dan tak berjaya mengubah keputusan saya sebagai PM.

Cuba baca alasan-asalan dia masa itu kenapa dia tarik sokongan.
18 Aug 2014: MENEGUR:
http://chedet.cc/?p=1438

Saya akan jelaskan satu-persatu.

“23. Harapan saya Dato Seri Najib akan mengambil ikhtibar dari prestasinya yang buruk dalam Pilihanraya Umum ke 13.

Malangnya sehingga kini tidak ternampak apa-apa perubahan dari segi dasar atau pendekatan walaupun saya cuba menyampaikan pendapat saya, (yang juga pendapat ramai yang datang bertemu saya) secara langsung kepada Dato Seri Najib.”

“24. Saya tidak ada pilihan selain dari menarik balik sokongan saya. Ini pun tidak berkesan. Oleh itu terpaksalah saya menegur.”

NAJIB: Selepas dia menyalahkan saya atas kekalahan anak dia dan meletak jawatan, hubungan kami sudah rosak dan kita jarang bertemu dalam tempoh 6 bulan itu.

Sebelum itupun, sudah beberapa kali saya tolak permintaan dia kerana saya rasa ianya bukan keputusan terbaik untuk Rakyat dan negara.

Satu contoh ialah saya tolak permintaan dia untuk menswastakan MAS kepada seorang ahli perniagaan yang dekat dengan dia.

18 Aug 2013: Dr M: Privatisation can make MAS profitable
https://www.thestar.com.my/news/nation/2013/08/18/dr-mahathir-mas-privatisation/

“25. Apakah dianya yang saya fikir salah. Ia bermula dengan pendirian melayani semua tuntutan musuh. ISA dan undang-undang buang daerah dimansuh. Tindakan ini tidak sedikit pun mengurangkan tentangan oleh parti lawan. Sebaliknya jenayah bertambah dengan banyaknya kerana pembebasan ketua-ketua geng.”

NAJIB: Saya rasa undang-undang itu sudah lapuk dan tidak adil kerana memberi kuasa yang terlampau besar kepada kerajaan dan boleh disalahgunakan.

Namun saya menggantikan ISA dengan SOSMA dan undang-undang buang negara dengan POTA dan POCA yang lebih adil.

(Selepas itu pula, PM ke-4 tuduh SOSMA lagi zalim berbanding ISA pulak walapun peruntukkan dalam undang-undang tersebut ternyata lebih adil dan ianya juga dikekalkan dalam kerajaan PH dan tidak pernah dimansuhkan)

“26. Demikian juga dengan sikap merendah diri kepada negara jiran sehingga urusan dalam negeri pun tertakluk kepada pendapat Kerajaan negara jiran.

  1. Tetapi pendapat kaum dan parti yang kuat menyokong untuk menyelamatkan kedudukan Kerajaan tidak diberi layanan yang saksama.”

NAJIB: Ini berhubung dengan Jambatan bengkok yang pernah diusahakan oleh PM ke-4 namun tidak berjaya.

Lalu dia salahkan saya kenapa saya tunduk kepada Singapura.

Saya pernah cuba untuk menghidupkan projek ini tetapi ianya telah ditolak oleh kerajaan Johor dan kerajaan Singapura.

Jika negara Singapura tak mahu, apa yang kita boleh buat?

Takkan kita nak berperang dengan mereka atau bergaduh dengan negara jiran selama berpuluh tahun kerana satu jambatan bengkok?

Kita perlukan persetujuan dari mereka jika mahu bina jambatan baru.

Selepas PRU14, kerajaan PH semasa dia PM7 pun pernah menghidupkan semula projek Jambatan Bengkok ini dan sekali lagi PM7 tidak berjaya.

12 Dis 2018: Johor tetap mahu bina jambatan bengkok – MB
https://www.bharian.com.my/berita/nasional/2018/11/497269/johor-tetap-mahu-bina-jambatan-bengkok-mb

“28. Wang Kerajaan diguna untuk mempengaruhi sokongan rakyat apabila sahaja pilihanraya umum diadakan. Ini menjadikan rakyat terlalu bergantung kepada Kerajaan untuk segala-galanya. Bagi yang betul-betul miskin, bantuan seperti ini memanglah wajar. Tetapi beribu rakyat yang ditawar menolak bantuan wang seperti ini. Semangat rakyat untuk bekerja menjadi luntur apabila mereka diberi ganjaran tanpa apa-apa usaha oleh mereka. Semangat ini tidak akan menolong pembangunan Negara.”

NAJIB: PM ke-4 marah dengan saya kerana BR1M. Dia langsung tidak bersetuju dengan BR1M dan tuduh ini adalah rasuah ataupun “cash is king”.

Tetapi BR1M pula diteruskan di bawah kerajaan PH pulak dan ianya tidak lagi digelar rasuah atau dedak.

Malah, PM ke-7i pula menambah BR1M sebanyak RM150 dalam pakej rangsangan ekonomi dia pula.

“29. Dasar ekonomi mengutamakan tuntutan pengguna. Impot barangan digalakan dan industri tempatan diabaikan, bahkan dihalang oleh dasar Kerajaan.”

NAJIB: Ini berhubung dengan PROTON.

Selepas dia letak sebagai penasihat Petronas pada Disember 2013, PM ke-4 menjadi pengerusi eksekutif PROTON dan antara tugas utama dia ialah untuk meminta geran percuma RM3 bilion untuk Proton dari kerajaan.

May 30, 2014: Edge Weekly: Dr Mahathir as Proton chairman sparks debate
https://www.theedgemarkets.com/article/edge-weekly-dr-mahathir-proton-chairman-sparks-debate

Just two months ago, Minister of International Trade and Industry (Miti) Datuk Seri Mustapa Mohamed confirmed that Proton had requested a grant, but said it was not an unusual practice among local industry players. While he did not disclose the amount, it reportedly was as much as RM3 billion, although this was denied by Proton.

Selepas itu, permintaan Geran kerajaan diturunkan kepada RM1.7 bilion oleh Proton.

21 July 2014: Proton requesting RM1.7 billion in funding – reports
https://paultan.org/2014/07/21/proton-requesting-rm1-7-billion-funding-reports/

Pada masa itu, ianya sukar untuk kerajaan BN dulu memberi geran percuma begitu besar kepada sebuah syarikat yang sudahpun 100% milik swasta.

Lagipun, pendapat kita ialah jikapun kita memberi Geran begitu besr itu ianya masih sukar untuk Proton untuk menjadi kompetitif tanpa rakan niaga dan tekonologi baru kerana pasaran tempatan terlalu kecil.

Setelah geran ini ditolak sekali lagi, PM ke-4 pun umum tarik sokongan kepada saya pada bulan Ogos 2014.

  1. Cuti ditambah sehingga adakalanya pekerja bercuti lebih satu minggu. Sebaliknya gaji minimum dinaikkan tanpa mengambilkira kenaikan kos yang boleh menjadi perniagaan dan perusahaan tidak bedayasaing dengan barangan impot.

NAJIB: PM ke-4 juga membantah keras dasar gaji minima kita masa itu kerana dia kata ianya akan meningkatkan kos kepada kilang-kilang serta pelabur-pelabur dan menjadikan negara yang tidak kompetitif.

Namun saya tidak bersetuju kerana saya tidak mahu Malaysia kompetitif pada segi kos rendah sahaja. Saya juga amat tak senang dengan jurang pendapatan antara yang miskin dengan yang kaya.

Visi saya ialah untuk kita menjadi negara maju yang kompetitif berdasarkan innovasi dan produktiviti – buka kerana kita kos rendah.

Lagipun, Negara maju mana yang gaji rakyat mereka amat rendah?

NAJIB: Itulah alasan-alasan yang diberi oleh PM ke-4 semasa dia tarik sokongan terhadap saya.

Tak adapun dia kata saya “Penyamun. Perompak. Penyanggak. Pembunuh. Penzina” pun.

Selepas dia tarik sokongan terhadap saya pada bulan Ogos 2014, dia mula mengambil langkah untuk menjatuhkan saya sebagai PM kerana dia mahu seorang PM yang akan patuh 100% kepada kehendak dia dan kawan-kawan dia.

Lalu pada awal tahun 2015, PM ke-4 pun bertemu dengan Clare Brown di Yayasan Kepimpinan Perdana untuk menggunakan isu 1MDB untuk menyerang saya.

Dengan pertolongan dari ketua-ketua institusi negara yang dilantik semasa dia PM ke-4, dia akhirnya berjaya menjatuhkan saya sebagai PM.

(Lalu ketua-ketua institusi ini dilantik ke jawatan-jawatan lumayan di bawah kerajaan PH)

And the rest is history.

Itulah kisah benar apa yang pernah berlaku tanpa sebarang fitnah.

Walaupun saya dan keluarga saya dianiaya, dihina dan diseksa dengan begitu hebat sejak PRU14 ini, saya tetap tidak berdendam dengan dia dan tetap hormati serta menghargai jasa dia terhadap saya dan negara masa dahulu.

Agama saya ajar saya untuk tidak berdendam.

Sumber :

https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=10156792181830952&id=157851205951

Dap paling teruk.

ALHAMDULILLAH, DAP MEMANG WAJAR DIJATUHKAN!

Baca kisah kejahatan DAP.

Tulisan Saudara ZF Zamir, bekas Setiausaha Akhbar kepada bekas Menteri Pendidikan YB Dr. Maszlee Malik.

👇👇👇👇👇👇

ADA sebuah mesyuarat yang sering dijadikan bahan percakapan dalam kalangan penjawat awam di Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM). Kisah ini agak popular sehingga saya sendiri pernah diminta kepastian mengenai kesahihannya oleh beberapa teman.

Kisah ini berlaku di sebuah mesyuarat di Kementerian Kewangan (MOF) antara dua menteri iaitu menteri pendidikan dan menteri kewangan. Bersama-sama di dalam bilik mesyuarat adalah pegawai tertinggi kedua-dua kementerian termasuk ketua setiausaha (KSU) KPM dan KSU MOF.

Mesyuarat tersebut terpaksa dilakukan setelah pelbagai usaha KPM untuk meneruskan bajet Perkhidmatan Kawalan Keselamatan (PKK) dan Perkhidmatan Kebersihan Bangunan & Keselamatan (KBK) seperti tahun-tahun sebelumnya menemui jalan buntu.

MOF telah menetapkan mahu mengurangkan bajet PKK sebanyak RM50.7 juta dan bajet BKK sebanyak RM427.3 juta untuk 2019 berbanding bajet yang diterima secara normal pada 2018 sebelumnya atau pengurangan RM478 juta keseluruhannya.

Ini menyebabkan hampir 1,382 syarikat terjejas berbanding jumlah keseluruhan 1,953 kontrak yang dikeluarkan. Lebih menyedihkan, keputusan ini akan menyebabkan seramai 10,406 pekerjaan dikurangkan dalam dua fasa.

Dalam dua mesyuarat bersama-sama Jaringan Pekerja Kontrak Kerajaan (JPKK) pada 31 Januari 2019 dan 27 Mac 2019 yang dibawa oleh saudara Arul dari Parti Sosialis Malaysia (PSM), Dr Maszlee Malik telah berjanji bahawa apa juga keputusan kerajaan tidak akan memberi kesan kepada pekerja kontrak di sekolah kerana mereka kebanyakannya adalah warga B40 yang bergantung hidup kepada gaji sekecil RM900 sehingga RM1500 sahaja.

Malangnya di dalam mesyuarat tersebut, permintaan KPM untuk mendapatkan jumlah bajet seperti yang diminta ditolak mentah-mentah. Diceritakan komen sinis salah seorang ahli mesyuarat: “Jaga sekolah ni tak perlulah ramai-ramai. Sekolah-sekolah kampung carilah ‘volunteer’ (sukarelawan), mak bapa yang tak ada kerja tu boleh volunteer.”

Inilah sebab mengapa kisah mesyuarat ini menjadi bahan percakapan di kalangan warga KPM.

Apakah maknanya ‘volunteer’? Bagaimana dengan tanggungjawab untuk pastikan barangan dalam bangunan sekolah tidak dicerobohi? Adakah PIBG perlu cari ‘volunteer’ untuk jadi ‘guard’ (jaga) sekolah pula?

Salah seorang pegawai di KPM pernah menyatakan kepada saya dalam nada marah setelah mengetahui kisah ini: “Kita tak boleh suka-suka ubah sistem yang dah ada. Apa maksud ‘volunteer’? Di sekolah ada barang seperti laptop, LCD dan banyak fail Sulit, siapa akan bertanggungjawab jika dicerobohi? Kalau ibu bapa yang ‘volunteer’ diserang pencuri, siapa akan bertanggungjawab terhadap mereka? Kalau kena tembak atau ditikam, siapa akan bayar kos perubatan?”

Pandang mudah

Kisah di atas adalah cebisan dari ratusan kisah yang kita semua biasa dengar di KPM. MOF seperti biasa, mengambil pendirian pandang mudah dan meneruskan agenda penjimatan seperti yang mereka mahukan.

Pekerja kontrak keselamatan dan kebersihan yang terlibat dalam program penjimatan mereka terus ditamatkan dalam dua fasa seperti dirancang. Kami di KPM setiap hari menerima panggilan, WhatsApp, mesej dan emel tentang perkara ini namun tidak mampu melakukan apa-apa kerana bajet yang diminta tidak diluluskan MOF.

Malah liputan turut disiarkan oleh akhbar Utusan Malaysia. Rakyat pada amnya melihat yang jahat adalah Dr Maszlee dan KPM, tanpa mengetahui punca sebenar mengapa sehingga 10,000 pekerja diberhentikan, atau seperti dilaporkan Utusan, 27,000 orang terjejas.

Banyak lagi kisah-kisah lain yang tidak perlu saya tuliskan secara terperinci butirannya. MOF membuat keputusan-keputusan mereka sendiri tanpa melakukan libat urus yang mendalam dengan pihak yang akan menerima kesannya.

Beberapa agensi di bawah KPM diarahkan tutup dalam sela masa yang kadangkala tidak masuk akal, ada di antaranya diarahkan tutup dalam masa 3 bulan.

Institut Terjemahan Buku Negara (ITMB) misalnya diarahkan tutup oleh Jawatankuasa Rasionalisasi kerana kononnya tidak penting. 96% pekerja ITBM adalah orang Melayu. Hari ini ITBM masih beroperasi setelah Maszlee membawa isu ini masuk ke dalam Kabinet, dan MOF masih tidak mengeluarkan sebarang bajet untuk membantu.

PADU diarahkan tutup walaupun sedang melaksanakan agenda dalam rangka tindakan Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia 2015-2025. 90% pekerja mereka hari ini saya difahamkan sudah keluar mencari kerja lain dan saya tidak pasti apa akan berlaku kepada agenda pelan itu yang masih mempunyai baki 5 tahun.

Tidak penting

Dan yang paling tidak masuk akal, Institut Pendidikan Guru (IPG) juga termasuk dalam senarai rasionalisasi (tutup dan tamatkan) oleh MOF. Menurut pandangan mereka, penjimatan sehingga RM213 juta boleh dilaksanakan kerana Kerajaan tidak lagi perlu membayar elaun pelatih guru.

Saya menentang keras kerana dalam banyak perkara, mengapa kerajaan (melalui MOF) tergamak memotong bajet pendidikan dan elaun pelatih guru? Apakah sudah tidak ada cara lain sehingga bajet untuk pembinaan guru yang sangat penting ini perlu diusik juga?

Malah mereka secara sinis mencadangkan agar semua pelajar yang mahu masuk ke dalam sistem perguruan boleh membuat permohonan di Fakulti Pendidikan di mana-mana Universiti Awam yang ada dan perlu memohon tabung PTPTN.

Berita penutupan 27 IPG ini akhirnya meletup juga, disiarkan secara eksklusif oleh Berita Harian (BH). Sekali lagi, Maszlee terpaksa mengeluarkan kenyataan bahawa berita tersebut tidak benar dan ketika dibawa masuk ke dalam Mesyuarat Jemaah Menteri, perdana menteri setuju IPG dikekalkan.

Pada hari yang sama keputusan Kabinet ini dibuat, saya terpaksa bertegang urat dengan ketua editor BH semata-mata kerana mahu menutup kejahatan dan kesilapan yang telah dilakukan oleh MOF ini.

Pengalaman rakyat

Saya percaya, rakyat tidak akan mudah melupakan ini. Pekerja paling bawah, warga B40 yang setelah bertahun-tahun bekerja kontrak dengan gaji tidak lebih RM 1500 diberhentikan setelah Pakatan Harapan (PH) naik.

Di sekolah pula, bajet ko-kurikulum tidak lagi turun. Sekolah tidak lagi mempunyai wang untuk membuat program keagamaan seperti Maulidur Rasul atau untuk membeli air mineral untuk murid yang akan mewakili sekolah ke kejohanan olahraga. Ribuan program badan beruniform seperti kawad kaki dan program sukan di sekolah dibatalkan.

Ini semua hanya berlaku setelah kerajaan PH naik.

Dalam masa yang sama, hanya pegawai kementerian sahaja yang tahu berapa banyak surat dari Pejabat Timbalan Menteri Pendidikan yang sampai di Pejabat Menteri Kewangan tanpa melalui menteri pendidikan. Berapakah peruntukan yang diberikan oleh menteri kewangan kepada timbalan menteri pendidikan sepanjang tempoh 22 bulan ini agaknya?

Rakyat juga tidak akan lupa peruntukan RM60 juta kepada Kolej Universiti Tunku Abdul Rahman, serta betapa megahnya parti DAP dan Lim Guan Eng ketika merasmikan kelulusan pentadbiran tunggal SMJK Heng Ee 2. Sekolah jenis kebangsaan Cina boleh dibuka sesuka hati, tanpa memerlukan bacaan semula Perlembagaan.

Ini semua hanya berlaku setelah kerajaan PH naik.

Dan paling terbaru, ketika beribu alasan diberikan untuk mengurangkan bajet pendidikan sebanyak beratus-ratus juta, sebanyak RM 450 juta diberikan kepada teman-teman rapat mereka untuk membantu usahawan e-wallet. Apakah ini?

PH naik sebab apa?

Ketika kita mula berkempen untuk memenangkan PH sebelum PRU14 yang lalu, kita hanya punya satu tujuan iaitu menewaskan koruptor.

Ketika itu kita semua bersatu padu dan belum belajar untuk menikmati kuasa dan kekuasaan. Namun seperti kata Lord Acton: “Power tends to corrupt, and absolute power corrupts absolutely. Great men are almost always bad men…”

Namun hari-hari saya di KPM nampaknya dihabiskan untuk mengawal tindak tanduk ahli politik yang sudah mulai korup untuk memuaskan hati sebilangan pengundi mereka sahaja.

Bermula dengan isu matrikulasi, yang menurut mereka perlu diluaskan 100% mengikut meritokrasi, kemudiannya memburuk dengan isu kemasukan ke jurusan kritikal di IPTA yang juga menurut mereka, perlu dibuka seluas-luasnya.

Semua semakin memburuk dengan adanya pemimpin DAP yang semakin besar kepala dan menteri yang mengambil 99% staf di pejabat yang menjaga hal ehwal perpaduan dari satu kaum sahaja. Isu seperti arwah Adib dan tulisan Jawi dicampur aduk sebagai perencah oleh golongan liberal seperti Siti Kasim untuk menekan kerajaan menjadi kerajaan yang pro-bukan Melayu. Kemudian hadir isu komik pro negara China oleh Superman Hew.

Tidak cukup buruk, keputusan Peguam Negara Tommy Thomas dalam kes LTTE keluar pula. Tidak dapat dielakkan persepsi kaum Melayu umum pada hari ini percaya kerajaan PH adalah kerajaan tunggangan DAP. Kerajaan PH pro Cina. Kerajaan PH anti Melayu-Muslim.

Polarisasi struktural-kultural

PH masuk pada awalnya dengan imej sebagai kerajaan yang bersih. Namun 22 bulan setelah gagal mengurus kemenangan, PH keluar sebagai kerajaan yang paling rasis, paling perkauman dan paling teruk, paling anti Melayu dan Muslim.

Rupa-rupanya, seperti kata Kuntowijoyo, koalisi PH yang terbentuk akibat integrasi vertikal Bersatu, Amanah dan DAP tidak membuktikan integrasi horizontol terwujud. Gerakan sosial-politik kita terbahagi secara kaku mengikut acuan budaya yang diterjemah mengikut acuan bangsa.

Semuanya terbias melalui tindak tanduk satu parti yang terlalu gopoh mahukan perubahan, dalam masa yang singkat tanpa mempedulikan psiki warga majoriti di negara ini.

– 3 Mac, 2020.